تعداد سالن های سینما در سراسر ترکیه در سال ۲۰۲۰ با ۴.۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۲ هزار و ۶۹۸ سالن رسید. در همین حال تعداد تماشاگران سینما با ۶۹.۵ درصد کاهش به ۱۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

تعداد سالن های سینما در سراسر ترکیه در سال ۲۰۲۰ با ۴.۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۲ هزار و ۶۹۸ سالن رسید. در همین حال تعداد تماشاگران سینما با ۶۹.۵ درصد کاهش به ۱۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

موسسه آمار ترکیه (TÜİK) آمار مخاطبان سینما، تئاتر، اپرا، باله، ارکستر، گروه کر و گروه موسیقی را برای سال ۲۰۲۰ منتشر کرد. بر این اساس، تعداد سالن های سینما در سراسر ترکیه در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۴.۵ درصد کاهش یافته و به ۲ هزار و ۶۹۸ سالن رسیده است. در این مدت تعداد صندلی های سالن های سینما با ۶ درصد کاهش به ۳۱۷،۷۶۳ صندلی رسیده است.

در سال گذشته (۲۰۲۰) تعداد مخاطبان سینما تحت تأثیر اپیدمی کوید-۱۹ نسبت به سال قبل با ۶۹.۵ درصد کاهش  به ۱۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۵۲ نفر رسید. تعداد مخاطبان فیلم های داخلی با ۵۹ درصد کاهش به ۱۳ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۸۴۹ نفر رسید. همچنین تعداد تماشاگران فیلم های خارجی با کاهش ۸۳.۶ درصدی مواجه شد و به ۳ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۱۰۳ نفر رسید.

در همین مدت، تعداد فیلم های نمایش داده شده با ۶۲ درصد کاهش به ۲۵ هزار و ۹۶۰ فیلم رسید. همچنین تعداد فیلم های داخلی با ۶۲.۲ درصد کاهش به ۱۰ هزار و ۹۷۸ فیلم و تعداد فیلم های خارجی نیز با  کاهش ۶۱.۹ درصدی به ۱۴ هزار و ۹۸۲ فیلم رسید.

کاهش تعداد سالن های تئاتر

در حالی که تعداد سالن های تئاتر در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ با کاهش ۲۰.۱ درصدی نسبت به فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ مواجه شد، تعداد صندلی های تئاتر نیز ۲۴.۵ درصد کاهش نشان داد. در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تعداد سالن های تئاتر ۷۲۰ و تعداد صندلی های سالنهای تئاتر ۲۶۷ هزار و ۸۵۷ عدد بوده است.

در مقایسه از لحاظ فصلی نیز تعداد نمایش های اجرا شده در سینماها در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ با کاهش ۴۰.۴ درصدی نسبت به فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹  به ۲۰ هزار و ۱۷۵ مورد رسیده است. تعداد نمایش آثار داخلی / تالیف در سینماها ۴۱.۹ درصد و تعداد نمایش های خارجی / ترجمه ۳۵ درصد کاهش نشان می دهد.

در همین مدت تعداد نمایش های اجرا شده در سالن های تئاتر با ۳۶.۳ درصد کاهش به ۶ هزار و ۲۳۶ نمایش رسیده است. در مقایسه با فصل قبل، تعداد آثار داخلی / تألیف، ۳۵.۷ درصد و تعداد آثار خارجی / ترجمه ۳۹.۸ درصد کاهش یافته است. در همین دوره تعداد تماشاگران تئاتر کاهشی معادل ۴۳.۱ درصد داشته و به ۴ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۲۹۳ نفر رسیده است. همچنین تعداد مخاطبان آثار داخلی / تألیف تئاتر نسبت به فصل قبل ۴۴.۱ درصد و تعداد مخاطبان آثار خارجی / ترجمه ۴۰.۳ درصد کاهش نشان می دهد.

در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تعداد آثار نمایش داده شده برای بزرگسالان ۳۴.۹ درصد و تعداد آثار کودکان ۳۷.۹ درصد نسبت به فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ کاهش یافت. در همین مدت تعداد نمایش های بزرگسالان در سالن های تئاتر ۳۶.۹ درصد کاهش یافت و همچنین تعداد نمایش های کودکان با ۴۴.۶ درصد کاهش به ۸۴۴۶ نمایش رسید. در همین دوره تعداد مخاطبان آثار بزرگسالان ۴۰.۶ درصد و تعداد مخاطبان آثار کودکان ۴۶.۸ درصد کاهش یافت.

کاهش  ۲۰.۵ درصدی مخاطبان اپرا و باله

در سال گذشته، در ۶ استان برنامه های اپرا و باله توسط ادارات کل اپرا و باله دولتی به اجرا در آمد. همچنین ۶ برنامه ارکستر، ۱۳ گروه کر و ۹ گروه موسیقی نیز، تحت پوشش اداره کل هنرهای زیبا فعالیت داشتند.

تعداد تماشاگران اپرا و باله در فصل ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ با ۲۰.۵ درصد کاهش نسبت به فصل قبل، به ۲۵۶ هزار و ۶۳ نفر رسید. همچنین در مدت مشابه، تعداد تماشاگران ارکستر، گروه های کر و گروه های موسیقی با ۹/۴۱ درصد کاهش، به ۱۵۹ هزار و ۹۶۹ نفر رسید. در همین حال تعداد مخاطبان ارکستر با کاهش ۲۹.۵ درصدی نسبت به فصل قبل به ۱۰۰ هزار و ۲۶۰ مخاطب، گروه کر با ۴۸.۵ درصد کاهش به ۲۶ هزار و ۹۶ نفر و گروه موسیقی با ۵۹.۳ درصد کاهش به ۳۳ هزار و ۶۱۳ مخاطب رسید.

تعداد آثار به نمایش در آمده در سالن های اپرا و باله با کاهش ۷.۸ درصدی در مدت مشابه، به ۱۶۵ اثر رسید. ۸۹ مورد از این آثار داخلی و ۷۶ اثر خارجی بوده است. همچنین آثار داخلی ۲۴۶ بار و آثار خارجی ۲۵۵ بار به نمایش گذاشته شد. آثار خارجی توسط ۱۳۴ هزار و ۴۰۵ نفر و آثار داخلی توسط ۱۲۱ هزار و ۶۵۸ نفر تماشا شد.

کد خبر 6143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =